آیین نامه ها
آیین نامه شرح وظایف و اختیارات مرکز مطالعات و توسعه آموزش و واحدهای وابسته در دانشگاه علوم پزشکی فسا
ماده1: حوزه های اصلی فعالیت های توسعه ای آموزش در دانشگاه علوم پزشکی فسا موارد شش گانه زیر می باشند:
حیطه توانمندسازی آموزشی
حیطه پژوهش در آموزش و دانش پژوهی
حیطه ارزیابی دانشجو
حیطه برنامه ریزی درسی
حیطه ارزشیابی آموزشی
حیطه مشارکت دانشجویی
ماده2: به منظور سیاست گذاری، اجرا و نظارت بر فعالیت های توسعه آموزش دانشگاه مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه و دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی زیر نظر معاونت آموزشی واحد های مربوطه تشکیل می گردند.
حیطه (1): توانمندسازی آموزشی
ماده3: مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه به منظور توسعه و ساماندهی برنامههای توانمندسازی آموزشی در دانشگاه فعالیت های زیر را انجام می دهد:
تدوین برنامه عملیاتی توانمندسازی آموزشی
برگزاری کارگاههای آموزشی و صدور گواهی
ایجاد تیم های تخصصی مدرسین در زمینه های مختلف آموزشی
برگزاری جلسات هم اندیشی با گروه های آموزشی دانشکده ها به منظور ارتقاء شیوه های آموزش
مشاوره فردی به اساتید )اعضای هیأت علمی و مدرسان حق التدریس( در زمینه ارتقاء شیوه های آموزش
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
ماده4: دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و بیمارستان ها به منظور شناسایی اولویت های گروه های آموزشی در زمینه توانمندسازی اساتید، فعالیت های زیر را انجام می دهند:
نیازسنجی آموزشی اساتید گروه های آموزشی دانشکده و یا بیمارستان
اولویت بندی نیازهای آموزشی اساتید بر اساس اهداف راهبردی دانشگاه
ارائه نیازهای آموزشی اساتید به مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
حیطه(2): پژوهش در آموزش و دانش پژوهی
ماده5: مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه به منظور ساماندهی و ارتقاء پژوهش های مرتبط با آموزش پزشکی و فعالیت های دانش پژوهی در دانشگاه فعالیت های زیر را انجام می دهد:
تدوین برنامه عملیاتی پژوهش در آموزش و دانش پژوهی
تدوین سیاستهای تشویقی در راستای افزایش طرحهای پژوهش در آموزش
ارائه مشاوره تخصصی به گروههای آموزشی در زمینه طرحهای پژوهش در آموزش
همکاری در هدایت پایان نامه های دانشجویی در زمینه روشهای نوین آموزشی
ارائه مشاوره و همکاری با اساتید در زمینه طرحهای دانش پژوهی
تدوین سیاستهای تشویقی در راستای افزایش طرحهای دانش پژوهی
برگزاری کارگاههای دانش پژوهی ویژه اساتید و کارشناسان آموزشی
مشارکت در همایشهای کشوری مرتبط با پژوهش در آموزش و دانش پژوهی
تشکیل شورای پژوهش در آموزش به منظور داوری طرح ها
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
ماده6: دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و بیمارستان ها به منظور کمک به گروه های آموزشی در زمینه پژوهش های مرتبط با آموزش پزشکی و فعالیت های دانش پژوهی، فعالیت های زیر را انجام می دهند:
شناسایی و پیگیری چالش های آموزشی در قالب طرح های پژوهشی
تعیین اولویت های پژوهش در آموزش دانشکده و یا بیمارستان
تشویق اساتید به اجرای پایان نامه ها و طرح های پژوهشی در زمینه پژوهش در آموزش
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
حیطه (3):ارزیابی دانشجو
ماده7: مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه به منظور استقرار نظام ارزیابی دانشگاه، فعالیت های زیر را انجام می دهد:
تدوین برنامه عملیاتی ارزیابی دانشجو
انجام تحلیل آزمون ها
تدوین و به روز رسانی شیوهنامه نظارت بر آزمون ها
تشکیل کمیته ارزیابی به منظور نظارت بر آزمون های دانشگاه
تهیه بانک اطلاعاتی انواع آزمون ها
تهیه نرم افزار بانک سؤالات
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
ماده8: دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و بیمارستان ها جهت به ثمر رسیدن تحلیل آزمون ها توسط گروه های آموزشی فعالیت های زیر را انجام می دهند:
ارسال گزارش نتایج تحلیل آزمون ها به گروه های آموزشی دانشکده
تشکیل جلسه با مدیران گروه به منظور دریافت بازخورد نتایج تحلیل آزمون
ارسال گزارش عملکرد اصلاحی گروه های آموزشی در زمینه تحلیل آزمون به مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
حیطه (4):برنامه ریزی درسی
ماده9: مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه به منظور ساماندهی نظام برنامه ریزی درسی دانشگاه، فعالیت های زیر را انجام می دهد:
تدوین برنامه عملیاتی برنامه ریزی آموزشی
تشکیل کمیته برنامه درسی دانشگاه زیر نظر معاون آموزشی دانشگاه
تصویب طرح دوره های دریافتی از دفاتر توسعه دانشکده ها در کمیته برنامه درسی دانشگاه
صدور گواهی تدوین طرح درس برای اساتید بر اساس گزارش دفاتر توسعه دانشکده ها
اتخاذ سیاست های تشویقی جهت ارتقای برنامه های آموزشی
ماده11: دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و بیمارستان ها به منظور ایجاد وحدت رویه در حیطه برنامه ریزی درسی گروه های آموزشی ،فعالیت های زیر را انجام می دهند:
پیگیری تشکیل کمیته برنامه درسی دانشکده زیر نظر معاون آموزشی دانشکده
فراخوان تدوین طرح درس و طرح دوره به گروه های آموزشی دانشکده
برگزاری جلسات هم اندیشی برنامه ریزی با گروه های آموزشی
نظارت بر تدوین طرح درس و طرح دوره توسط گروه های آموزشی
نظارت بر بارگذاری و به روز رسانی طرح درس ها در وب سایت گروههای آموزشی
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
حیطه (5): ارزشیابی آموزشی
ماده11: مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه به منظور استقرار نظام ارزشیابی دانشگاه، فعالیت های زیر را انجام می دهد:
تدوین برنامه عملیاتی ارزشیابی آموزشی
تدوین شیوه نامه و فرم های ارزشیابی اساتید
تحلیل نتایج ارزشیابی درونی گروههای آموزشی
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
ماده12: دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و بیمارستان ها به منظور ساماندهی ارزشیابی عملکرد گروههای آموزشی، فعالیت های زیر را انجام می دهند:
پیگیری تشکیل کمیته ارزشیابی دانشکده زیر نظر معاون آموزشی دانشکده
همکاری با معاونت آموزشی دانشکده جهت تشکیل پرونده آموزشی اساتید و گروه های آموزشی
برنامهریزی، هماهنگی و پیگیری ارزشیابی درونی گروههای آموزشی
پیگیری بارگذاری برنامه ارزشیابی الکترونیکی اساتید در سامانه اتوماسیون آموزشی
برگزاری جلسات بازخورد ارزشیابی به اساتید
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
حیطه (6): مشارکت دانشجویی
ماده13: مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه به منظور توسعه و ساماندهی فعالیت های دانشجویان مستعد و علاقمند به حیطه آموزش پزشکی، فعالیت های زیر را انجام می دهد:
تدوین آیین نامه داخلی کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه
تشکیل کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه از طریق برگزاری انتخابات
تدوین سیاستهای تشویقی جهت افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای توسعه ای آموزش
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
ماده14: دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و بیمارستان ها به منظور ساماندهی فعالیت های دانشجویان مستعد و علاقمند به حیطه آموزش پزشکی فعالیت های زیر را انجام می دهند:
تشکیل کمیته های دانشجویی توسعه آموزش دانشکده ها در صورت تمایل دانشجویان دانشکده
جلب مشارکت و همفکری دانشجویان مستعد و علاقمند به حیطه توسعه آموزش در چارچوب کمیته های برنامه درسی، ارزیابی، ارزشیابی و دانشجویی
نظارت بر عملکرد دانشجویان عضو کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکده
)Clinical Pathological Conference( CPC برگزاری ژورنال کلاب ها به شکل
همکاری و مشارکت در بسته های طرح تحول و نوآوری آموزش
نظارت و ارزشیابی فعالیتهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش و واحدهای وابسته
ماده15: به منظور حفظ کیفیت و اطمینان از انجام صحیح فعالیتهای توسعه آموزش در واحدهای مختلف دانشگاه، «شورای توسعه آموزش دانشگاه» متشکل از مدیران مرکز و دفاتر هر شش ماه یکبار نسبت به تکمیل چک لیست های ارزشیابی عملکرد توسعه آموزش اقدام می نمایند. گزارش دوره ای این فرایند جهت اطلاع و استفاده در تصمیم گیری های مدیریتی، به معاونت آموزشی دانشگاه ارسال می گردد.
ماده16: این آیین نامه در 16 ماده در تاریخ 7/12/97 توسط شورای آموزشی دانشگاه به تصویب رسید.