معرفی و شرح وظایف کمیته ارزیابی دانشجو مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه
معرفی کمیته ارزیابی دانشجو
یکی از وظایف مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی توجه به مقوله ارزشیابی است و یکی از انواع ارزشیابی ها، ارزیابی دانشجو است. تقويت، به روز رسانی و ارتقای كيفيت برنامه های ارزيابی فراگيران نقش مهمی در ارتقاء آموزش در سطح دانشگاه دارد. نتایج پژوهش های مختلف بيانگر لزوم تعامل فعال تر ساختارهای آموزشی مانند مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی با مدرسين در زمينه انجام دقيق تحليل آزمون می باشد. در این راستا لازم است در طراحی و اجرای آزمون ها، راهكارهايی براي بهبود دانش اساتيد در مورد ارزيابی دانشجويان اتخاذ گردد. از طرفی در سيستمهای نظام آموزش عالی كشور، نظام ارزيابی و امتحانات چالش های جدی را پیش روی مسئولین و دست اندرکاران و متولیان آموزش پزشکی کشور قرار داده است و یکی از مطالبات جدی جامعه نیز توجه ویژه به برگزاری این آزمون ها در کمال صحت و امنیت می باشد. علاوه بر این موارد، توجه به نقش حساس و مهم دانش آموختگان رشته های مختلف علوم پزشکی در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه منجر به ايجاد مطالبات اساسی و جدي در حوزه آزمون ها شده است. بنابراین واحد ارزیابی دانشجو در راستای پاسخگویی به این چالش ها فعالیت می نماید.
شرح وظایف کمیته ارزیابی دانشجو :
- نظارت و پایش اجرای نظام ارزشیابی دانشجو در سطح دانشگاه
- در نظر گرفتن رویکرد دانش پژوهی به ارزشیابی به صورت بررسی چالش های اررزیابی دانشجو در سطح دانشگاه، ارائه راه حل و انتشار آنها
- توسعه و ترویج روش های نوین سنجش و ارزیابی دانشجو به ویژه در حوزه های دروس بالینی و عملکردی
- ارائه مشاوره در خصوص به روز رسانی و تدوین ابزارهای ارزیابی دانشجو
- توانمندسازی دانشجویان از طریق مشاوره، سمینار، برگزاری کارگاه، مشارکت در دانش پژوهی و طرح های نوآورانه
- ارائه آموزش و مشاوره به اساتید درخصوص روش های مختلف ارزیابی دانشجو و بهبود فرآیند ها و ابزارهای آن
- تدوین فرآیند تحلیل آزمون پیشرفت تحصیلی
- هدایت و پایش فرایند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مرتبط با آزمون ها جهت بررسی روایی ، پایایی و سختی سنجی آنها
- تهیه و جمع آوری ابزارهای بررسی کیفیت آزمون ها
- پیگیری نرم افزارهای مناسب و ایجاد سوالات منتخب جهت ایجاد بانک سوالات
- توسعه logbook در ارزشیابی عملکرد و فرایند الکترونیکی شدن آن
- توسعه و ترویج ارزشیابی های تکوینی در سطح گروه های آموزشی
- ترغیب به تعامل هرچه بیشتر دانشجویان با اساتید و مدیران دفاتر توسعه در حوزه ارزیابی دانشجو
- ترغیب دانشجویان به انجام پروژه های دانش پژوهی آموزشی در حوزه ارزیابی دانشجو